Volgens mij ligt het genuanceerder en in reactie daarop heb ik een opiniestuk geschreven dat in het ND van 6 augustus staat. Je kan het stuk hieronder lezen via de ND-website of hieronder. 1
AI onder vuur, maar is een boycot het antwoord?
Moeten christenen AI massaal afzweren vanwege onrecht? Of is de werkelijkheid complexer dan een simpele ja of nee? Dat is de vraag die bij me opkwam na het lezen van het artikel “AI mijden vanwege milieuschade en uitbuiting. ‘Ik ontdekte: het is niet oké'” (ND, 31 juli 2025). Twee christenen, Lysanne van de Kamp en Jan Wolsheimer, vertellen daarin waarom zij AI niet meer gebruiken. Hun reden: AI veroorzaakt verborgen sociaal en ecologisch onrecht dat zij niet kunnen verenigen met hun geloof.
Die zorgen begrijp ik goed. Als AI-expert en theoloog volg ik al ruim twintig jaar hoe technologie onze samenleving beïnvloedt, en ik ben me scherp bewust van de schaduwkanten ervan. Er is uitbuiting in productieketens, er zijn enorme datacenters die water en energie verbruiken, en er zijn bedrijven die winst belangrijker vinden dan mensen of milieu. Deze vragen verdienen onze volle aandacht. Maar een totale boycot van AI vind ik te kort door de bocht. Zo dreigen we het kind met het badwater weg te gooien.
AI is niet één ding
In de discussie over AI wordt vaak gedaan alsof het één product is. In werkelijkheid is AI een verzamelnaam voor allerlei technologieën. Soms is het een losstaand programma zoals ChatGPT, maar vaker is het onzichtbaar onderdeel van iets dat we dagelijks gebruiken: Google Maps, de zoekfunctie van Marktplaats of slimme routeplanners in openbaar vervoerapps.
Het helpt om onderscheid te maken. Voorspellende AI (bijvoorbeeld in navigatieapps) werkt anders dan de nieuwe generatie generatieve AI zoals ChatGPT. Al deze systemen leren door patronen te herkennen in data, maar niet elk AI-model is even belastend voor mens en milieu. Net zoals bij kleding of elektronica is het verstandig om te onderzoeken waar iets vandaan komt en welke impact het heeft, in plaats van het hele producttype af te zweren.
De cijfers in perspectief
Het trainen van AI kost energie en water, dat klopt. Maar context is belangrijk. ChatGPT verbruikt per jaar ongeveer evenveel energie als 20.000 Amerikaanse huishoudens. Dat klinkt veel, totdat je weet dat alle videostreamingdiensten samen 33 miljoen huishoudens aan energie opslokken dat is 1.600 keer zoveel[1]. En een AI-video genereren kost veel meer energie dan het schrijven van een tekst met AI. Bovendien is het goed om je te beseffen dat je lang niet voor alle taken die je doet een AI-model nodig hebt en een zoekmachine vaak voldoet. Daarnaast is het goed om je te beseffen dat AI juist kan helpen energie te besparen, bijvoorbeeld door slimme netwerken te optimaliseren of verspilling in de landbouw te verminderen.
Meer kennis, minder angst
AI roept spannende ethische en theologische vragen op. Daar moeten we als christenen niet voor weglopen. Maar laten we onze keuzes niet baseren op angst of onwetendheid. AI is een krachtig gereedschap dat zowel goed als kwaad kan dienen. De uitdaging is niet om het blind te volgen of categorisch af te wijzen, maar om te ontdekken hoe we het rechtvaardig en verantwoord kunnen inzetten.
Ik nodig christenen uit om samen dit gesprek te voeren. Niet met snelle veroordelingen of een boycot als standaardantwoord, maar met kennis, nuance en het verlangen om technologie te gebruiken op een manier die mensen én de schepping recht doet.
Voor het zomernummer van het opinieblad De Nieuwe Koers heb ik een essay geschreven over de rol die kunstmatige intelligentie (AI) steeds vaker speelt in allerlei intieme aspecten van ons leven. Denk hierbij aan relaties, therapie maar ook aan rouwverwerking. Het artikel is te lezen via de website van De Nieuwe Koers.
In het artikel Beroepen op de tocht: neemt AI ons werk over?gaat journalist Inge Mutsaerts van VOX (onafhankelijk magazine van de Radboud Universiteit in Nijmegen) op zoek naar antwoorden op deze vraag voor de beroepsgroepen journalisten, geestelijken, rechters, psychologen en piloten. Voor de beroepsgroep van geestelijken werd ik geïnterviewd waarvan de resultaten hieronder te lezen zijn (of via de link naar het artikel hierboven)
Invloed AI op geestelijken
‘Het beroep van geestelijke zal niet verdwijnen, wel veranderen’, reageert Jack Esselink, zelfbenoemd AI-Theoloog des Vaderlands. Esselink werkte jarenlang bij grote softwarebedrijven voor hij theoloog werd. Inmiddels verbindt hij beide expertises.
De theoloog ziet veel kansen voor het gebruik van AI, ook in de kerk. ‘ChatGPT is een waardevol hulpmiddel. Het kan je helpen aan ideeën voor preken, mensen toegang geven tot complete theologische werken en Bijbelpassages uitleggen.’ Meer moeite heeft hij met de inzet van AI bij kwetsbare zaken als een biecht. ‘Dat is een sacrale handeling, die moet je niet willen uitbesteden aan een computer. Een biecht, doop, trouwen en rouwen; dat is allemaal mensenwerk.’
Toch vindt Esselink de AI-Jezus een interessante kunstuiting. Het daagt uit tot diepere reflectie: wat vinden we hiervan? Mag kunstmatige intelligentie een rol spelen in een spirituele dialoog? Het zijn fundamentele vragen die gaan over wie we willen zijn als mens.
Esselink is zelf ook voorganger. Hij gebruikt ChatGPT volop. Om ideeën of plaatjes te genereren en als sparringpartner. De preek schrijft hij uiteindelijk zelf. Die moet bezield zijn. De predikant als hoeder van de ziel verdwijnt niet, is zijn overtuiging. ‘Als je existentiële vragen hebt, neem je geen genoegen met wat een chatbot zegt.’
Kunstmatige intelligentie (AI) gaat een steeds grotere rol spelen in onze maatschappij en het is ook een onderwerp dat steeds meer aandacht krijgt van kerken, christelijke organisaties en gelovigen. De kerk die daarin het meest vooroploopt is wellicht de rooms-katholieke kerk. Al in 2020 hield de vorige paus Benedictus al een conferentie, de Rome Call for AI Ethics waarin afgevaardigden van de drie abrahamitische godsdiensten (christendom, jodendom en islam) en vertegenwoordigers van overheden en grote bedrijven (waaronder IBM en Microsoft) bij elkaar kwamen om afspraken te maken over een verantwoorde inzet van AI met als doel om “een toekomst te creëren waarin digitale innovatie en technologische vooruitgang het menselijk vernuft en de creativiteit dienen, in plaats van deze stap voor stap te vervangen.“
Er worden ook regelmatige interessante publicaties over dit thema gepubliceerd die zeer het lezen waard zijn. Ik wil er hieronder twee noemen
Publicatie Antiqua et Nova. Een studie naar de overeenkomsten en verschillen tussen menselijke en kunstmatige intelligentie. De conclusie is dat AI een product is van menselijke intelligentie en derhalve menselijke intelligentie nooit kan en mag vervangen.
De recent gekozen paus Leo XIV heeft zijn naam mede gekozen vanwege de invloed die AI op onze wereld zal gaan hebben. Hij liet zich hierbij inspireren door de vorige paus met de naam Leo (XIII), die leefde in een wereld die sterk veranderd was door de gevolgen van de industriële revolutie. Leo XIII wordt wel gezien als de grondlegger van de katholieke sociale leer zoals die is uitgewerkt in de encycliek Rerum Novarum. In onderstaande video licht paus Leo XIV zijn naamkeuze toe.
Ik werd onlangs geïnterviewd door Gert-Jan Schaap van EO Visie over chatten met AI-Jezus in een kerk in Luzern, Zwitserland. Dit bericht is eind 2024 in diverse media verschenen (waaronder The Guardian, het RD , het AD en het NRC) en deed nogal wat stof opwaaien.
In het interview mocht ik mijn visie op dit verschijnsel geven. In het kort: Praten met een AI-Jezus is niet nieuw (kan al enkele jaren bijvoorbeeld via Whatsapp) en als kunstuiting vind ik het een interessant project omdat het past in het huidige AI-tijdsgewricht waarin mensen steeds meer en vaker met AI-personen zullen praten. Echter, waar ik moeite mee had is dat het deze AI-Jezus in Zwitserland wordt toegepast in de ‘sacrale setting’ van de biecht. Uiteindelijk ben ik wel gematigd positief omdat dit soort experimenten het gesprek over AI op gang brengt en mensen daarom dwingt om minder vanuit angst of onwetendheid te reageren.
Ik mocht afgelopen seizoen een aantal keren aanschuiven als AI-expert en AI-theoloog bij het programma Uitgelicht Extra van Family7. Alle fragmenten zijn hieronder terug te kijken.
In de uitzending van 8 oktober 2024 ging het over wat AI is en welke relatie het heeft met theologie. Verder wordt er natuurlijk ingegaan hoe je als christen om zou moeten gaan met deze ontwikkeling.
De uitzending van 10 december 2024 ging over twee nieuwsberichten die rond AI en geloof in de media verschenen waren. Het eerste bericht ging over een AI-Jezus die onderdeel was van het kunstproject Deus in Machina in de Sint-Pieterskerk in de Zwitserse stad Luzern. De Jezus-avatar was opgesteld in een biechthokje en bezoekers konden allerlei levensvragen hieraan stellen. Dit bericht heeft in veel media gestaan en riep zeer uiteenlopende reacties op.
Het tweede onderwerp gaat over een app, de Death Clock-app, die met behulp van AI vrij nauwkeurig je sterfdatum kan voorspellen. Aan deze moderne vorm van Memento moriis een verdienmodel gekoppeld wat je gerichte adviezen geeft om je leven aan te passen.
In de uitzending van 28 januari 2025 gaat het over een nieuw type taalmodellen die kunnen redeneren. Deze modellen, zoals bijvoorbeeld het O3-model binnen ChatGPT, analyseren eerst je vraag, stellen wedervragen en gaat vervolgens op zoek naar het best passende antwoord. Het tweede onderwerp ging over de website www.pastors.ai waar je van een online preek allerlei afgeleide content kan laten maken zoals bijvoorbeeld een samenvatting, mediaclips voor de socials van de kerk en gespreksvragen.
De uitzending van 25 februari 2025 ging over de diverse hoofdrolspelers uit de documentaireserie AI LOVE van omroep HUMAN. We hebben het over Jacob die een relatie heeft met AIva, zijn AI-vriendin en over Dirk-Jan, die de aspiratie heeft om eeuwig te leven en daarom zijn lichaam wil laten invriezen zodra hij overleden is.
In de uitzending van 5 juni 2025 gaat het over de nieuw paus Leo XIV die zijn pauselijke naam mede gekozen heeft vanwege AI. Het tweede onderwerp gaat over quantum computers: wat is het en wat gaat dit voor onze toekomst betekenen.
Op donderdagavond 26 september 2024 heb ik een lezing gegeven bij het Leerhuis Ermelo over het thema AI en theologie. De PDF van de presentatie en de AI-gegenereerde samenvatting van deze lezing zijn hieronder te downloaden.
Ik mocht voor het september-nummer van het Ouderlingenblad een artikel schrijven met als titel “Hebben we straks een AI-ouderling?“. In dit artikel ga ik in op de toenemende rol die kunstmatige intelligentie (AI) in onze maatschappij krijgt en hoe AI ons uitdaagt om na te denken over hoe we mens en samenleving zien.
Jack was te gast bij het Radio1-programma Nieuws&Co om te praten over de Spinoza AI-chatbot die door het Humanistisch Verbond is gelanceerd. Het gesprek ging over AI en wat de gevolgen zijn voor filosofie en religie, met als hamvraag of AI ooit de dominee in de kerk zou kunnen vervangen.
Het fragment is hieronder te beluisteren. De hele uitzending is terug te luisten op de website van Nieuws &Co vanaf minuut 22.
Dit essay is het tweede deel in de serie artikelen over spirituele en religieuze dimensies van AI en verscheen eerder op theologie.nl.
Inleiding
Terwijl ik over kunstmatige intelligentie (AI) en creativiteit nadacht, moest ik denken aan de beginregel van een reclamefilmpje uit 1984 van speelgoedmerk LEGO. Misschien ken je het wel: ‘Van LEGO kan je alles maken, een boot, een vliegtuig of een trein.’ Met voldoende bouwsteentjes kun je alles maken wat je je maar kan indenken. Dit geldt overigens niet alleen voor kinderen maar ook vele volwassenen vinden het geweldig om met LEGO te bouwen zoals de populariteit van het bekende tv-programma LEGO Masters wel laat zien.
Werken met de nieuwste golf aan AI-programma’s – die allemaal gebruikmaken van wat je ‘generative AI’ noemt –, voelt net als bouwen met LEGO. Het is werkelijk kinderspel om prachtige creaties te maken in de vorm van tekst, plaatjes of video. Dit roept natuurlijk technische, filosofische en theologische vragen op die ik in dit artikel nader wil uitwerken.
Allereerst ga ik wat dieper in op wat ‘generatieve kunstmatige intelligentie’ nu is en waarom het lijkt alsof er in korte tijd veel meer mogelijk is geworden met AI. Daarna wil ik stilstaan bij de vragen die deze nieuwe generatie AI oproept en welke diepere vragen hier aan ten grondslag liggen. Onvermijdelijk kom ik daarmee aan bij de filosofische vraag wat creativiteit is – dus ik zal proberen die te beantwoorden. Tot slot wil ik deze filosofische vraag verbinden aan het theologische scheppingsverhaal waarin God ook letterlijk met woorden de aarde schept.
Aan het eind van dit artikel staan een aantal gespreksvragen die je kunt gebruiken om over dit onderwerp met elkaar in gesprek te gaan.
Generatieve AI
In de zomer van 2022 had de Amerikaanse spelletjesmaker Jason Allen kennisgemaakt met generatieve AI.2 Iemand had hem gewezen op de AI-tool Midjourney, waarmee je in een handomdraai prachtige en zeer realistische grafische plaatjes kan maken, en sindsdien was hij verkocht. Allen maakte honderden plaatjes en was zeer gebiologeerd door de mogelijkheden van AI waarbij iedereen met woorden de meest prachtige ontwerpen kan maken.
Uiteindelijk besluit Allen om een van de creaties, genaamd Théâtre d’Opéra Spatial, op canvas af te laten drukken en mee te laten doen aan een kunstwedstrijd in Colorado. Onder het schilderij hing een bordje met daarop de tekst dat het schilderij gemaakt was door Jason Allen en Midjourney – en tot zijn grote verbazing bleek een aantal dagen later dat zijn creatie de prijs gewonnen had in de categorie digitale kunst.
Toen Allen dit bericht wereldkundig maakte op sociale media, barstte de discussie los over de gevolgen van het gebruik van AI en creativiteit waarbij de reacties varieerden van dat het oneerlijk was tot aan kunstenaars die het geweldig vonden om samen met een slimme machine nieuwe kunst te maken.
Schilderij Théâtre d’Opéra Spatial. Jason Allen en Midjourney,
Midjourney is een van de vele voorbeelden van een AI-programma waarmee de gebruiker iets kan creëren. Deze vorm van AI wordt vaak aangeduid als ‘generatieve AI’ waarbij de gebruiker aan de hand van een opdracht in natuurlijke menselijke taal – een zogenaamde prompt – het AI-systeem aan het werk zet. Het AI-systeem komt vervolgens met een voorstel van een aantal creaties die de gebruikers vervolgens met een nieuwe prompt kan aanpassen of verfijnen. De meest bekende vorm van generatieve AI is zonder meer ChatGPT, dat sinds de introductie op 30 november 2022 binnen de kortst mogelijke tijd meer dan 100 miljoen gebruikers had en in Nederland alleen al 1,5 miljoen gebruikers telde.3
De basis voor generatieve AI is grote taalmodellen die vaak worden aangeduid als LLM’s: Large Language Models. Een taalmodel is een AI-systeem dat, met behulp van een algoritme, allerlei verbanden leert zo veel mogelijk teksten te lezen, en die deze verbanden op een slimme manier opslaat in een model. Er kunnen ook verbanden tussen plaatjes, muziek en woorden in het model worden opgeslagen waardoor het niet alleen tekst kan genereren maar ook bijvoorbeeld foto’s, video en audio.
Het enorme succes van generatieve AI is vooral te verklaren doordat de kwaliteit van de output van deze taalmodellen zeer goed is, gecombineerd met het gebruiksgemak. Met andere woorden: iedereen is in staat om met woorden iets creatiefs te maken. Echter, het gebruik van deze taalmodellen roept ook allerlei spannende vragen op.
Vragen
De eerste keer dat ik met ChatGPT een tekst liet maken, bekroop mij het gevoel dat ik met iets magisch te maken had. De gemaakte teksten waren zo goed dat ik enorm onder de indruk was dat AI zoiets kon doen. Tegelijkertijd roept het gebruik van deze technologie ook heel veel ethische, juridische en artistieke maar ook vooral praktische vragen op. Het voert te ver om alle vragen tot in detail uit te werken in dit artikel, maar hieronder zet ik in een kleine bloemlezing een aantal vragen die spelen op rij.
In het onderwijs sloeg de lancering van ChatGPT in als een bom.4 Scholieren en studenten kunnen ineens werkstukken en papers laten schrijven waardoor de waarde van dit soort opdrachten als toetsmiddel onder druk staat. Scholen en universiteiten moeten halsoverkop beleid maken op hoe ze hier praktisch mee om zullen gaan. Een ander praktisch probleem is dat taalmodellen soms hallucineren,5 wat betekent dat ze dingen produceren die niet waar zijn. Dit probleem is inherent aan het feit dat taalmodellen onder de motorkap werken met statistische voorspellingen en geen beeld van de wereld hebben. Dat neemt niet weg dat de uitkomsten zeer geloofwaardig kunnen overkomen; je moet als gebruiker daarom extra alert zijn.
Een hallucinerend taalmodel?
Een mooi voorbeeld van het hallucineren door een taalmodel is de Amerikaanse rechtszaak waarin de dagende partij de Colombiaanse luchtvaartmaatschappij Avianca had aangeklaagd. De advocaat had, waarschijnlijk door tijdgebrek, een pleitnota laten maken door ChatGPT waarin allerlei verwijzingen waren opgenomen naar jurisprudentie in eerdere soortgelijke rechtszaken. Na controle door de rechters en de advocaten van de tegenpartij, bleken deze rechtszaken helemaal niet te bestaan en te zijn verzonnen door het taalmodel. De advocaten moesten bij de rechter op het matje komen en kregen uiteindelijk een boete van omgerekend €4.600.6
Die grote taalmodellen (LLM’s) worden gevoed met grote hoeveelheden data die letterlijk van het internet afgeschraapt zijn. Daarvan is het onduidelijk of de maker van het taalmodel, zoals bijvoorbeeld OpenAI (het bedrijf achter ChatGPT), deze data rechtmatig heeft verkregen. Verschillende mediabedrijven, zoals de New York Times7, en schrijvers en artiesten, zoals John Grisham,8 zijn rechtszaken gestart waarin zij stellen dat bedrijven zoals OpenAI zonder toestemming hun werk gebruikt hebben, en ze eisen dat hun auteursrecht beschermd wordt. Ten tijde van het schrijven van dit artikel, worden allerlei rechtszaken gevoerd en zijn er nog geen uitspraken gedaan. De verwachting is echter wel dat deze jurisprudentie gevolgen zal hebben voor de toekomst van het maken en gebruiken van taalmodellen.
Naast praktische en juridische bezwaren roept het gebruik van LLM’s ook ethische en filosofische vragen op. In hoeverre is het wenselijk dat je als recruiter vacatureteksten laat schrijven of dat je zelf plaatjes maakt waarmee je je nieuwsbrief verfraait, zonder hierbij gebruik te maken van grafisch ontwerpers? Wat doe je als ouder wanneer je kind trots aan de keukentafel vertelt dat het een prachtig cijfer heeft gekregen voor een werkstuk dat die volledig door ChatGPT heeft laten schrijven? Kortom, veel vragen waarin we als persoon, burger, medewerker of werkgever het ethische gesprek met elkaar moeten aangaan.
Generatieve AI is een gegeven dat steeds meer ons leven zal gaan beïnvloeden en we zullen dit gesprek de komende tijd steeds vaker met elkaar (moeten) voeren. Gebruik hier bijvoorbeeld de gespreksvragen aan het einde van dit artikel als leidraad voor.
Creativiteit
Onderliggend aan bovenstaande liggen de meer filosofische vragen wat creativiteit is en of een LLM wel creatief kan zijn. Deze vragen zijn niet nieuw en worden vaak gesteld bij de opkomst van nieuwe baanbrekende technologieën. Bij de opkomst van de fotografie eind 19e eeuw schreef de Fransman Charles Baudelaire een vlammend betoog waarin hij de fotografie beschouwde als een toevluchtsoord voor mislukte en luie schilders en een verarming van de Franse artistieke geest.9 Creativiteit is dus een proces en iets waar je moeite voor moet doen om daadwerkelijk een creatie tot stand te brengen.
Volgens de Amerikaanse cognitief wetenschapper Margaret Boden, gespecialiseerd in computers en creativiteit, is een idee of ontwerp creatief als het nieuw, verrassend en waardevol is. In een essay uit 2010 onderscheidt zij drie soorten creativiteit: combinatorische, exploratieve en transformationele creativiteit.10
Transformationele creativiteit gaat over compleet nieuwe dingen of ideeën en biedt een compleet nieuwe kijk op de wereld. Een voorbeeld hiervan is het heliocentrische wereldbeeld van Copernicus waarbij aarde om de zon draaide in plaats van andersom; dit transformeerde letterlijk het complete wereldbeeld. Een ander voorbeeld is het schilderij van de kunstenaar Banksy dat, tot grote verrassing en verbijstering van de bezoekers van een kunstveiling, zichzelf versnipperde.11
Exploratieve creativiteit is proberen tot iets nieuws te komen, binnen de bestaande conceptuele ruimte van het domein waarin je iets aan het maken bent. Een voorbeeld is een singer-songwriter die een nieuw country-liedje schrijft.
Bij de laatste categorie van combinatorische creativiteit gaat het om het combineren van bestaande ontwerpen, dingen en ideeën zodat er iets nieuws ontstaat. Met name in deze laatste categorie van creativiteit is door generatieve AI een ware explosie van nieuwe creaties ontstaan waarbij mensen opeens de gekste dingen met elkaar combineren van een stoel in de vorm van een avocado tot een versie van het schilderij Het laatste avondmaal van Da Vinci in de stijl van Picasso. Niet elke combinatie is even waardevol of slaat ergens op en de mens is volgens Boden op dit moment nog veel beter in staat dan de computer om dit te bepalen.
Volgens wiskundige en filosoof Stefan Buijsman, verbonden aan de TU Delft, is het indrukwekkend wat generatieve AI momenteel in staat is te maken maar is het niet creatief omdat AI niet iets maakt met een bepaalde intentie en geen beeld van de wereld heeft, zoals mensen dat wel hebben daarentegen.12 Toch is AI volgens wiskundige Marcus du Sautoy, die het boek De code van creativiteit schreef, prima in staat om kunst te maken die door experts niet van echt te onderscheiden is omdat het door patroonherkenning leert hoe kunstenaars denken. Met andere woorden, AI laat zien dat ‘de onderliggende algoritmen er in zijn geslaagd de regels te begrijpen die kunstenaars onbewust hebben gevolgd.’13
Du Sautoy en Buijsman geven beiden aan dat de intentie van de kunstenaar, oftewel het vermogen om iets te communiceren naar de wereld dan wel te reageren op de wereld, het onderscheidende kenmerk is voor creativiteit. Volgens beiden is AI vooral een hulpmiddel dat de kunstenaar kan helpen om iets creatiefs te maken als reactie op het bewust aanwezig zijn in de wereld. Zij zeggen dus eigenlijk dat iets of iemand pas creatief kan zijn als het (zelf)bewustzijn heeft. De vraag of AI zelfbewustzijn heeft of kan hebben, is van filosofische aard en verdient een daaraan toegewijd artikel. Voor nu volstaat het om te zeggen dat verreweg de meeste mensen in de Westerse wereld ervan uitgaan dat AI een ding is en dus geen bewustzijn heeft; waaruit dus (in de lijn van DuSautoy en Buijsman) volgt dat AI niet creatief is.
Created co-creator
Tot dusver de filosofie: hoe zit het met de theologie? De woorden ‘creativiteit’ en ‘schepping’ hebben een gedeelde oorsprong: het Latijnse creo. Voor christenen is schepping onlosmakelijk verbonden aan het scheppingsverhaal dat beschreven staat in het bijbelboek Genesis. Er is een duidelijke relatie tussen God en de mens als scheppend wezen waarbij God de mens naar Zijn beeld gemaakt heeft (imago dei) en de opdracht geeft om zelf scheppend aan het werk te gaan (Genesis 1:27-28).
Je zou verwachten dat er een rijke bibliotheek aan theologische literatuur bestaat waarin een theologie van creativiteit beschreven staat, maar volgens theoloog Mark Klooster, die hier onderzoek naar deed, is er verrassenderwijs zeer weinig over geschreven.14 Een van de bekendste theologen die hierover schrijft is Philip Hefner. In zijn werk omschrijft hij de mens als created co-creator, oftewel een door God geschapen scheppend wezen dat Gods scheppende werk op aarde voortzet.15
Theologen leggen het begrip imago dei op verschillende manieren uit in relatie tot creativiteit. Er is een uitleg waarin de mens unieke eigenschappen heeft, naar Gods evenbeeld, om dingen tot stand te brengen – je kunt dit de structurele interpretatie noemen – en er is een uitleg waarbij de nadruk ligt op de mens als Gods vertegenwoordiger op aarde om dingen te maken – een functionele uitleg. Een meer recente ontwikkeling in het denken hierover is de relationele benadering waarin creativiteit wordt gezien vanuit de relatie die de mens met God heeft. Het eschatologische perspectief legt de nadruk vooral op het einddoel, het inzetten van creativiteit om het Koninkrijk van God een stapje dichter bij te brengen.
De Duitse theoloog Wolfhart Pannenberg omschrijft het hart van creativiteit met het mooie begrip Weltoffenheit, waarmee hij doelt op de neiging van de mens om nieuwe dingen te ontdekken, waarvan hij stelt dat dit wordt ingegeven door een natuurlijke neiging naar het transcendente.16 Voor Pannenberg ligt de oorsprong van deze hang naar creativiteit in God en is dit wat de mens ook onderscheidt van de rest van de schepping.
Vanuit de bovenstaande visie zou je kunnen zeggen dat AI gecreëerd is door mensen naar het beeld van de mens (imago hominis) en dat je AI ook zou kunnen zien als een co-created co-co-creator. Oftewel, AI is een created co-creator die gemaakt is door de mens, die op zijn beurt weer geschapen is als created co-creator, door God.17 Generatieve AI maakt dus dingen naar het beeld van de mensen met al haar mooie en lelijke kanten, echter is het altijd een afgeleide van wat mensen ooit gemaakt hebben en mist dus de bezieling (het transcendente) en het contact met de wereld (Weltoffenheit) zoals beschreven door Pannenberg, Buijsman en Du Sautoy. Je zou kunnen concluderen dat generatieve AI in zichzelf niet creatief is maar wel door de mens gebruikt mag worden om te creëren en de wereld een stukje mooier te maken (Micha 6:8).
Tot slot/ gespreksvragen
Christenen geloven dat de mens gemaakt is als creatief wezen en zelf, naar Gods beeld, ook dingen creëert. Mensen mogen AI dan ook vooral inzetten ter eer en glorie van het Koninkrijk van God. Hieronder vind je een aantal vragen om hier verder op te reflecteren.
Vind jij dat de mens door het gebruik van generatieve AI creatiever of juist minder creatief wordt? Bedenk enkele voorbeelden voor beide opties.
Hoe zou je generatieve AI kunnen inzetten in de kerk? Bedenk enkele toepassingen.
Wat is jouw visie op de toekomst van creativiteit in een wereld waarin generatieve AI een steeds grotere rol speelt?
Hoe denk je dat we goddelijke inspiratie en menselijke creativiteit kunnen onderscheiden in werken die (gedeeltelijk) door AI zijn gecreëerd?
Denk jij dat God iemand kan aanraken door een preek die geschreven is met generatieve AI?
Bedenk enkele toepassingen van generatieve AI die schadelijk zijn.
Wat denk jij dat de mens uniek maakt in een wereld waarin machines steeds meer menselijke taken kunnen uitvoeren en menselijke eigenschappen hebben?
Bedenk toepassingen voor je eigen organisatie (bedrijf, kerk, sportclub) waarin het gebruik van generatieve AI onwenselijk is. Bespreek met elkaar waarom je denkt dat dit zo is en welke waarden hierbij op het spel staan.
Bespreek de stelling ‘over tien jaar hangen er kunstwerken in musea die volledig door AI zijn gegenereerd.’
Bespreek de stelling ‘over tien jaar is het gebruik van generatieve AI net zo gewoon als het gebruik van een webbrowser of tekstverwerker.’